Proiect Promovarea Unitară a Normelor nediscriminatorii și a Garantării Eliminării Stereotipurilor printr-un Traseu Integrat (P.U.N.G.E.S.T.I.)

Obiectivul general al proiectului:

Reducerea gradului de excluziune socială şi sărăcie pentru 551 de membri ai comunităţilor rome marginalizate determinate şi delimitate geografic în satele Curseşti Deal, Pungeşti, Rapşa şi Stejaru (comuna Pungeşti, judeţul Vaslui) într-o manieră integrată, inovativă şi sustenabilă. Proiectul va contribui la realizarea obiectivului specific al programului şi al apelului prin implementarea măsurilor integrate de ocupare, educaţie, serviciilor sociale/medicale/medico-sociale, îmbunătăţirea condiţiilor de locuit şi de combatere a discriminării şi promovare a multiculturalităţii.

Obiectivul general şi cele specifice ale proiectului contribuie la realizarea obiectivului major al POCU 2014-2020 care urmăreşte dezvoltarea resurselor umane prin creşterea accesului la un sistem de educaţie şi formare profesională de calitate, stimularea ocupării, reducerea sărăciei şi a excluziunii sociale prin facilitarea accesului de servicii sociale şi de sănătate, proiectul contribuind astfel la reducerea sărăciei excesive în comunităţile marginalizate prin măsuri de ocupare, educaţie şi formare profesională continuă, asistenţă socială şi medicală, îmbunătăţirea condiţiilor de locuire precum şi de combatere a discriminării şi a promovării multiculturalismului.

Totodată, proiectul contribuie prin activităţile sale la realizarea obiectivului specific 4.1. Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială din comunităţile marginalizate în care există populaţie aparţinând minorităţii rome, prin implementarea de măsuri integrate care vor avea ca efect ridicarea nivelului de trai în comunităţile marginalizate în care se implementează proiectul, generând rezultate pozitive pe termen lung. Obiectivul general al proiectului urmăreşte de asemenea implementarea Pachetului Anti- Sărăcie, promovat de Guvernul României. De asemenea obiectivul general al proiectului are şi un efect pozitiv pe termen lung prin diminuarea fenomenului de sărăcie generalizată.

 

PARTENERI IN CADRUL PROIECTULUI:

Lider - COMUNA PUNGEŞTI

Primaria Pungesti, prin insasi calitatea de AP care administreaza loc dpdv economic, social, educational si legal, are experienta in gestionarea proiectelor ce vizeaza imbunatatirea calitatii nivelului de trai. Expertiza pe aceste domenii va fi utilizata in cadrul proiectului prin implicarea Primariei in implementarea activitatilor ce au in vedere interventiile in educatie, ocuparii fortei de munca, dezv de servicii (soc/med/med-soc), imbunatatirea conditiilor de locuit, acordarii de asistenta juridica.

 

Membru 1 - EASTERN MARKETING INSIGHTS S.R.L.

Experienta EASTERN MARKETING INSIGHTS se contureaza in baza activitatilor desfasurate inca de la infiintarea acesteia. Astfel, EASTERN MARKETING INSIGHTS S.R.L. aduce plus valoare in ceea ce priveste utilizarea eficienta a fondurilor euro in cadrul parteneriatului prin prisma expertizei si experientei acumulate in cadrul proiectelor anterioare.

 

Membru 2 - E.M.I. SUPPORT SYSTEM SRL

Experienta E.M.I.SUPPORT SYSTEM se contureaza in baza activ desfasurate relevante pt masurile vizate de acest apel de pt au in vedere: Realizarea materialele de promo aferente Conferintei de deschidere a proiectului avand drept obiectiv general determinarea unei mai bune intelegeri a diversitatii cult prin implicarea activa a com alcatuite din mai multe gr etnice; Com cu membrii GT apartinand diferitor gr etnice prin diseminarea materialelor de promo aferente celor 2 festivaluri.Sustinerea partenerilor in realizarea activ specifice de promo a multiculturalitatii. Realizarea conceptului grafic si a albumului de foto in pr Tinerii din Balti – promotori activi ai culturii romanesti contemporane pt a disemina aspecte privind promovarea culturii rom in contextul multicultural al mun Balti.Promovarea Festivalului Diversitatii Multiculturale organizat in cadrul Festivalului International cu scopul de a promova la nivelul com locale a Mun Iasi,cult etnice conlocuitoare prin manifestatii artistice specifice acestora: Distribuirea mat publicitare ale partenerului;Publicarea de articole de promo ale Festivalului prin intermediul unor web-site-uri de profil.

Membru 3 - FUNDAŢIA "EDINFO"

Fundaţia EDINFO deţine din anul 2015 Certificat de acreditare pentru informare şi consiliere profesională, precum şi pentru medierea muncii pe piaţa internă eliberat de către Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Iaşi. Experienţa Fundaţiei în acest domeniu este argumentată prin activităţile de informare, consiliere şi mediere pe piaţa muncii desfăşurate în cadrul proiectului „Întreprinderile sociale – o şansă pentru persoanele dezavantajate pe piaţa muncii”, contract cu ID-ul POSDRU/173/6.1/G/147705.

Membru 4 - FUNDAŢIA "SOMERSET"

FS este partenerul din cadrul proiectului cu o experienta recunoscuta in domeniul soc. Experienta se fundamenteaza pe: Conventia de colaborare cu PRIMARIA VOINESTI: colaborarea in vederea sprijinirii derularii de catre FS a serviciului soc; Conventie de colaborare cu DGASPC: prevenirea abandonului sc, promo incluziunii soc, limitarii efectelor negative ale situatiilor de risc, marginalizarii soc si facilitarii accesului la serv oferite beneficiarilor si familiilor acestora, oferirea de sprijin ed copiilor aflati in situatia de abandon scolar, dezv deprinderilor de baza pentru o viata independent si amelioararea calitatii vietii famiilor defav; Acord de colaborare cu SCOALA GEN SLOBOZIA: consultarea,schimbul de info,experienta si colaborarea intre parti in vederea imbunatatirii si armonizarii practicilor si metodelor de interventie pt copii aflati in dificultate,persoanele adulte marginalizate,persoane de etnie roma aflate in dificultate.

Membru 5 - ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR.1 PUNGEŞTI

Contributia Scolii Gimnaziale Pungesti in cadrul proiectului este marcata atat prin obiectul principal de activitate, invatamant secundar general, cat si prin vechimea pe care aceasta o are in domeniul educational, functionand din luna septembrie 2011. In anul scolar 2015 – 2016, Scoala Pungesti a derulat 3 actiuni prioritare care sa contribuie la sporirea accesului tuturor copiilor la o educatie de calitate si la cresterea ratei de succes scolar de tipul: a.reducerea absenteismului; b. evaluarea rezultatelor invatarii cu scop de orientare si optimizare a acesteia (reorganizarea sistemului de evaluare a elevilor); c.imbogatirea competentelor de lectura, atat in acceptiunea sa traditionala, cat si in sensul de alfabetizare functionala. Contributia in cadrul proiectului are in vedere implementarea masurilor de ed pt elevii apartinand GT ce frecventeaza orele Scolii Pungesti.

Contextul proiectului:

Autoritatile publice centrale din Romania si-au manifestat interesul privind combaterea excluziunii sociale si reducerea saraciei prin adoptarea unor strategii nationale si europene care vizeaza directii de actiune integrate si stabilesc o serie de masuri cuantificabile in acest sens.

Proiectul contribuie la atingerea directiilor de actiune stabilite in strategiile aferente masurii 4.1.prin obiectivul sau principal fundamentat pe reducerea gradului de excluziune soc. si saracie pt. 551 de membri ai comunitatilor rome marginalizate in satele Cursesti D., Pungesti, Rapsa si Stejaru(com Pungesti,jud Vaslui) intr-o maniera integrata, inovativa si sustenabila.

Punctual,masurile vizate prin prezentul proiect fac referire la urmatoarele directii de actiune incluse in Strategia Guvernului Romaniei de Incluziune a Cetatenilor Romani apartinand Minoritatii Romilor pt. perioada 2012-2020 : -ed.: continuarea si dezvoltarea unor programe de tip scoala dupa scoala, a programelor de tip a doua sansa si programelor soc. menite sa stimuleze participarea scolara si sa reduca absenteismul;- ocupare: promovarea antreprenoriatului in randul comunitatilor locale cu un procent insemnat de pop. apartinand minoritatii romilor,acordarea,in conditiile legii,de facilitati pt. intreprinzatori si agenti economici care angajeaza pers. apartinand minoritatii romilor; - sanatate: informarea comunitatilor de romi asupra unor aspecte legate de sanatate prin conceperea si implementarea unor programe de informare igenico-sanitara pt. adulti,tineri si copii,identificarea riscului epidemiologic,educatie parentala si planificare familiala,cu accent pe protectia mamei si copilului;-locuire si infrastructura: dezvoltarea unor programe cu finantare nat. sau cu finantare din fonduri externe nerambursabile pt. asigurarea conditiilor minime de locuit in comunitatile defavorizate din punct de vedere economic si soc.Aspectele comune proiectului si Strategiei Nat. pt. Protectia si Promovarea Drepturilor Copilului 2014-2020 vizeaza masurile privind cresterea calitatii serviciilor de educatie si facilitarea accesului copiilor romi la serviciile soc.,educationale si medicale.De asemenea,prin acest proiect se asigura implementarea masurii privind imbunatatirea conditiilor de locuit pt. pers. cu dizabilitati,masura inclusa in Strategia Nat. privind Incluziunea Soc. a Pers. cu Dizabilitati 2014-2020.Elemente de congruenta intre Strategia Nat. pt. Promovarea Imbatranirii Active si Protectia Pers. Varstnice pt. 2015-2020 si activitatile prevazute in proiect se fundamenteaza pe primul obiectiv strategic in domeniul imbatranirii active: prelungirea si imbunatatirea calitatii vietii pers. vastnice.In acest sens,in cadrul proiectului se vor imbunatati conditiile de locuit pt. pers. varstnice din GT aflati in risc de saracie si excluziune soc..Solutiile privind nevoile de sanatate ale pers. din comunitatile marginalizate prevazute in cadrul proiectului au ca si punct de reper Strategia Nat. de Sanatate 2014-2020 in cadrul careia este subliniata necesitatea dezvoltarii serviciilor de asistenta comunitara integrate si comprehensive destinate in principal populatiei din mediul rural si grupurilor vulnerabile,inclusiv populatia marginalizata roma.De asemenea,acest proiect contribuie la imbunatatirea retentiei copilului in sistemul de invatamant obligatoriu prin activitati de tipul programelor scoala dupa scoala si campanii de combatere a abandonului scolar si acordarea de pachete integrate copiilor ce apartin comunitatilor marginalizate vizate de proiect,in baza pilonului doi: Asigurarea finalizarii studiilor obligatorii de catre toti copiii aferent Strategiei Nat. privind Reducerea Parasirii Timpurii a Scolii.Mai mult decat atat,proiectul presupune organizarea unui program de tip a doua sansa fundamentat in cadrul pilonului trei: Reintegrarea pers. care au parasit timpuriu scoala aferent strategiei mentionate anterior.In conformitate cu date prezentate in Fisa comunei,in loc.Pungesti,jud.Vaslui au fost identificate patru zone marginalizate:Pungesti,cu o populatie totala de 890 de pers.,din care 325 apartin minoritatii rome(36.4%), Stejaru,cu o populatie totala de 285 de pers.,din care 254 apartin minoritatii rome(89.1%), Cursesti D,cu o populatie totala de 194 de pers.,din care 26 apartin minoritatii rome(13.4%) si Rapsa,cu o populatie totala de 44 de pers.,din care 20 apartin minoritatii rome(45.4%).In urma radiografierii Fisei Zonei Marginalizate pt. cele patru sate identificate s-au obtinut urmatoarele informatii relevante privind criteriul aferent capitalului uman: proportia pers. de 15-64 de ani care au absolvit maxim 8 clase(gimnaziu): in Pungesti 31.4%, Cursesti D.19.07%, in Rapsa 29.54%, iar in Stejaru 62%; proportia pers. cu dizabilitati,boli cronice sau alte afectiuni care limiteaza activitatile zilnice in Pungesti 9.55%,in Cursesti D.10.82%, in Rapsa 15.9%, in Stejaru 14.03%;- proportia copiilor si tinerilor(0-17 ani) in Pungesti 22%,in Curesti D.42.8%, in Rapsa 29.5%, in Stejaru 34%.Privitor la criteriul aferent ocuparii fortei de munca,proportia pers. de 16-64 de ai care nu sunt incadrate pe piata formala a muncii este de 90.8% in Pungesti, 95% in Cursesti D., 96% in Rapsa, 97.64% in Stejaru.Situatia conditiilor de locuire in aceste patru sate este determinata de proportia locuintelor supraaglomerate(62% la Pungesti, 56% la Cursesti D., 56.25% la Rapsa, 75% la Stejaru) si proportia locuintelor ce nu sunt detinute in proprietate personala(25% la Pungesti, 37% la Cursesti D., 25% la Rapsa, 16.5% la Stejaru).Mai mult decat atat,caracterul vulnerabil al zonelor este determinat de faptul ca cele mai multe dintre case au o structura de calitate inferioara,fiind realizate din chirpici/paianta si de problemele legate de criminalitate si ordine publica(violenta domestica,furturi,certuri).Potrivit Fisei sintetice minimale a comunitatii,in Cursesti D.exista o rata a neocuparii egala cu 95%, in Pungesti de 90.8%, in Rapsa de 96% in timp ce in Stejaru aceasta rata este de 97,6.In cadrul analizei la nivelul comunitatii marginalizate rome pt. fundamentarea cererii de finantare au fost chestionate 586 de pers. (55 de pers. din Cursesti D., 312 de pers. din satul Pungesti, 19 pers. din Rapsa si 185 din satul Stejaru).Referitor la gradul de vulnerabilitate al pers. participante la studiu in Pungesti a fost obtinuta urmat. distributie a raspunsurilor: 97.4% dintre acestia fac parte din categoria pers. defavorizate,in timp ce, in satele Cursesti D., Rapsa si Stejaru, 100% dintre pers. participate la studiu fac parte din categoria pers. defavorizate.In sprijinirea acestor rezultate,mentionam faptul ca principala sursa de venit,in cazul pers. participante la studiu,este pensia(42.5% in Raspsa, 32,% in Pungesti, 25.6% in Stejaru si 25.37% in Cursesti D.), alocatia(35.85% in Stejaru, 23.75 in Rapsa, 21.9% in Pungesti si 17.5% in Cursesti D.),venitul minim garantat(57.5% in Cursesti D., 33.75 in Rapsa, 27.6% in Pungesti si 21.95% in Stejaru),salarii(10.1% in Pungesti),agricultura(4.88% in Stejaru si 2.3% in Pungesti),ajutor social pt. pers. cu dizabilitati(6.83% in Stejaru si 1.2% in Pungesti)si membrii ai familiei plecati la munca in strainatate(5.12% in Stejaru si 3.4% in Pungesti).De mentionat este faptul ca exista o usoara diferentiere intre cele patru zone rome marginalizate privind repartizarea pers. chestionate in functie de valoarea venitului lunar.Pt.

Pungesti distributia este urmat.: 29.2% dintre pers. au un venit intre 51-150 RON,19.8% dintre pers. se incadreaza in categoria intre 151- 300 RON,14.6% dintre pers. au un venit cuprins intre 301-500 RON si tot 14.6% au un venit intre 1-50 RON, 12.% au un venit incadrat intre 501-1050 RON si 5.2% au venituri peste 1050 RON.Alarmant este faptul ca exista o pondere de 4.2% care au declarat ca se incadreaza in categoria “niciun venit”.Pt. Stejaru situatia este mai ingrijoratoare,distributia fiind urmat.: 55.6% dintre pers. participante la studiu au un venit incadrat intre 51-150 RON,22.2% se incadreaza in categoria de venit “intre 1-50 RON”,11.1% detin un venit intre 301- 500 RON si 3.7% au venitul cuprins intre 151-300 RON.De asemenea,7.4% dintre participantii la studiu au declarat ca nu au venit.Asemanatoare este situatia si pt. Rapsa, unde 50% dintre pers. participante la studiu au un venit incadrat intre 301-500 RON,25% se incadreaza in categoria de venit “intre 51-150 RON”,12.5% detin un venit intre 151-300 RON si 12.5% au venitul cuprins intre 1-50 RON.In Cursesti D.este cea mai ingrijoratoare situatie, dupa cum urmeaza:44.4% dintre pers. au un venit intre 51-150 RON,16.7% dintre pers. se incadreaza in categoria intre 151-300 RON, 16.7% dintre pers. au un venit cuprins intre 301-200 RON si 11.1% au un venit intre 1-50 RON.Alarmant este faptul ca nici o persoana nu este incadrata cu venitul la categoriile ‘intre 501-1050 RON” si peste 1050 RON si faptul ca exista o pondere de 11.1% care au declarat ca se incadreaza in categoria “niciun venit”.Corelata cu rezultate obtinute la valoarea venitului si sursa principala de venit este ocupatia participantilor la studiu.Majoritatea covarsitoare a pers. sunt casnice/responsabile cu efectuarea cumparaturilor si ingrijirea casei(57.39% la Stejaru, 45.5% la Cursesti D., 44.4% la Rapsa si 41.7% la Pungesti),elevi(30.9% la Cursesti D.,22.2% la Rapsa, 19.8% la Pungesti si 22.16% la Stejaru),pensionari(27.8% la Rapsa, 16.6% la Pungesti, 12.7% la Cursesti D.si 7.39% la Stejaru),pers.plecate la munca in strainatate(5.7% la Pungesti si 5.6% la Stejaru).De mentionat este faptul ca in Pungesti 4.2% sunt incadrati pe piata muncii in calitate de angajat,cu CIM dintre cei participanti la studiu.Un alt element auxiliar pt.determinarea nevoilor GT este reprezentat de catre interesul manifestat pt.activitati si servicii cu caracter inovativ pt. comunitate,prin aprecierea,intr-o majoritate covarsitoare,a activit. propuse ca fiind necesare pt. membri comunitatii: campanii de informare privind promovarea incluziunii sociale, campanii de promovare a regulilor elementare de igiena,pachete care sa motiveze participarea la ed. a copiilor,tabere educative pt. copii,sau targ de joburi/locuri de munca.Avand in vedere aspectele expuse mai sus,prin intermediul activit, proiectului sunt propuse o serie de masuri pt. imbunatatirea conditiilor de viata si satisfacerea celor mai presante nevoi ale pers. aflate in excluziune soc.

Grupul ţintă al proiectului este format din 551 de persoane aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială, din care 145 sunt romi, din satele Curseşti Deal, Pungeşti, Stejaru şi Rapşa (comuna Pungeşti, judeţul Vaslui), dintre care 276 sunt persoane adulte si active pe piata muncii (din care 73 sunt romi), care pot fi subiect al măsurilor de ocupare (minim 97 de femei), 245 sunt copii (din care 64 sunt romi), iar 30 sunt persoane vârstnice/persoane cu dizabilităţi (din care 8 sunt romi).

Categoriile de grup tinta incluse în proiect vor fi:

  • 245 elevi (64 sunt romi) care sunt divizati astfel:
    • 245 elevi (64 sunt romi) beneficiari ai activităţii Acordarea unor pachete integrate copiilor din grupul ţintă;
    • 245 elevi (64 sunt romi) beneficiari ai activităţii Realizarea unei campanii de informare privind combaterea abandonului şcolar;
    • 74 elevi (20 sunt romi) beneficiari ai activităţii Acordarea de sprijin pentru reducerea părăsirii timpurii a şcolii prin programe de tip şcoală după şcoală;
    • 245 (64 sunt romi) elevi beneficiari ai activităţii Realizarea unei campanii de informare privind regulile elementare de igienă;
    • 100 elevi (26 sunt romi) beneficiari ai activităţii Tabere şcolare pentru promovarea drepturilor copiilor şi a multiculturalismului Tinând seama de activităţile, obiectivele specifice şi rezultatele proiectului, cei 276 de adulţi, minim 97 de femei (din care 73 de romi) care pot fi obiectul măsurilor de ocupare sunt divizati astfel:
    • 276 de persoane (din care 73 romi) beneficiare ale activităţii Măsuri de sprijin pentru găsirea unui loc de muncă;
    • 276 de persoane beneficiare ale activităţii Realizarea programelor de formare profesioanală din care 167 de persoane obţin cel puţin o calificare la încetarea calităţii de participant (din care 35 sunt romi);
    • 80 de persoane beneficiare (din care 22 sunt romi) ale activităţii Furnizarea cursului de competenţe antreprenoriale;
    • 26 de persoane beneficiare ale ajutorului de minimis aferent activităţii Acţiuni de sprijinire a antreprenoriatului local (din care 8 romi);
    • 20 de persoane beneficiare ale activităţii Realizarea unui program de tip a doua şansă.

Finanțare

Finantarile proiectului: Valoarea totală a proiectului: 25,041,581.74 lei

Contribuție nerambursabilă:

  • 21,028,591.49 – fonduri FSE 
  • 3,457,133.61 lei – fonduri din bugetul național.

Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro

Obiectivele specifice ale proiectului:

OS1. Creşterea gradului de educaţie şi îmbunătăţirea condiţiilor de desfăşurare a activităţilor educative pentru 245 de copii, membri ai GT.

OS2. Furnizarea unui program de tip a doua şansă pentru 20 de persoane din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială.

OS3. Formarea profesională pentru 276 de persoanele din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială, prin intermediul cursurilor de calificare profesională şi de formare a competenţelor, adaptate nevoilor şi specificului local al pieţei muncii.

OS4. Informarea şi consilierea profesională pentru 276 de persoane din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială.

OS5. Dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale prin oferirea de asistenţă ante- şi post- iniţiere a unei afaceri şi acordarea de micro- granturi pentru 28 de persoane din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială.

OS6. Acordarea de subvenţii pentru angajarea a 82 de persoane din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială din comunităţile marginalizate vizate de proiect.

OS7. Organizarea unei tabere terapeutice pentru 30 de persoane vârstnice/ persoane cu dizabilităţi ce au dificultăţi în desfăşurarea activităţii curente şi care nu beneficiază de ajutorul nici unei persoane.

OS8. Acordarea de servicii sociale/medicale/socio-medicale pentru 551 persoane din GT.

OS9. Îmbunătăţirea condiţiilor de locuit pentru 37 de persoane din GT.

OS10. Implicarea a 245 de persoane din GT, aflate în risc de sărăcie şi excluziune socială, în activităţi de voluntariat în domeniul combaterii discriminării şi promovarea multiculturalismului.

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…